דצמבר 2013

מה חדש?

*תערוכה חדשה של אילנה גור ב"מאנה קונטמפוררי" בניו ג'רסי: http://www.artmanafest.com/ilana-goor.php

 
 
 
* יצירתו של האמן, עטר גבע, "ללא כותרת" (2010) צורפה לאוסף המוזיאון וקיבלה מקום מיוחד   

* מוזיאון אילנה גור בתקשורת

 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
בין אומנות לאמנות
 
כיצד ניתן להבחין בין אמנות לבין אוּמנות? ויכוח היסטורי ורלוונטי בזמנים בהם השימוש בטקסטיל מהווה חלק אינטגראלי מיצירות אמנות מודרניות ועכשווית.
השימוש בְּבַד באמנות, נחשב לכוח-נגד השולט היום בעולם הווירטואלי והבלתי מוחשי, כפי שלעתים הוא מציע אלטרנטיבה, הפונה לתפיסת המישוש שלנו.
בִאמרה הידועה של המשורר בן המאה ה-19, גוטפריד קלר (Gottfried Keller) (1819), "הבגדים עושים את האדם".בגדיו של האדם מעידים על זהותו. בין אם הבגדים משקפים הצהרה אישית או קוד לבוש שהוטל על ידי כוח חיצוני, תלוי בהקשר התרבותי, החברתי והדתי.
 
בשנת 2004 אילנה גור הציגה לראשונה קולקציה של בגדי עור אמנותיים שהפכו להצלחה גדולה בארה"ב ובישראל. בגדיה מתאפיינים בגזרות א-סימטריות ואלמנטים פיסוליים בולטים.
 
 
 

 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
מסע מרג'סטאן לגליל התחתון
 
האמנית הישראלית, לילי פורן, שנולדה בירושלים ב-1946, נסעה בעולם ולמדה על עבודות־יד מקומיות במדינות כמו מרוקו וטורקיה. בנסיעתה לרג'סטאן, צילמה נשים מקומיות. אחד מן הצילומים הפך לבסיס עבודתה באוסף המוזיאון. ציורה "דיוקן של אישה" (2010) מהסדרה "שרי". פורן משתמשת בטכניקה אשר מדגישה את מאפייניו הייחודיים של חומר הרקע: בד מודפס.
 
יצירה נוספת של פורן המוצגת במוזיאון "שמלה" (נשים יהודיות אתניות מזרח-תיכוניות, 2009-2012), הינה יצירה המורכבת מבד רקום, מוּבאוֹת של טקסטים דתיים על נייר, ותצלומים ישנים. היצירה מהווה דיאלוג בין העבר להווה, אך בנוסף, נותנת ביטוי לפרשנותה האישית של האמנית.
אמנית נוספת, בּוּתינה אבו מֶלֶם (ButhinaAbu Melhem, 1961), עובדת שנים רבות כמחנכת לאמנות בכפר עָרָערה ובעיר אום אל פאחם. אחת מיצירותיה בסדרה "המחט ניצחה את התופר" (8200) מוצגת בגאון בחלל המרכזי במוזיאון אילנה גור. אבו מֶלֶם יוצרת מקבץ של בד מוכן בהתאם למסורת הפלסטינית, מחטים רבות, דמויות רקומות, טקסט בערבית, תה שפוך ואבקת קפה. עבודתה אף הוצגה בחו"ל, וכללה תצוגה מיוחדת בשם: "עדכון מסורות", ביריד לעיצוב "סופה" בשנת 2005 בשיקגו. תצוגה זו התאפשרה הודות לשיתוף הפעולה בין העמותה הישראלית לאמנות דקורטיבית ומוזיאון ארץ-ישראל.
 
 
כאשר האֶרֶג הופך לבד, הוא מכונן את אחד המאפיינים התרבותיים הבסיסיים ביותר. פני השטח נותנים במה לדיאלוג בין עבר להווה, בין הפרטי לציבורי, בין הלא נודע למוּכָּר. שאלות של זהות, מסורת, מורשת ושייכות למקום, כל אלה לוקחים חלק ביצירתה. הדיון מתקיים במישור האישי והפוליטי כאחד, כפי שקאטי מקאייד (Caty McQuaid) כותבת בבוסטון גלוב 
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
בגיליון הבא: 
לרגל ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, הגיליון הבא ימחיש את חשיבות הטבע ביצירותיה של אילנה גור. בנוסף, נציג בפניכם פרויקט אמנותי רב-תחומי: "חלום על נייר זכוכית" .
ההצגה "חלום על נייר זכוכית" עלתה לראשונה באוגוסט 2013. מאז, במהלך כל מופע, אמנים עמלים על הכנת יצירות אשר תימכרנה באירוע צדקה בפברואר 2014. כל ההכנסות  קודש לקמפוס החינוכי ביאליק-רוגוזין שבדרום תל אביב.